MetodeGuiden - kom godt i gang

MetodeGuiden i religion er struktureret over de metodiske tilgange, som findes på uddannelsen og det betyder, at du som studerende nemt kan finde informationer inden for dit interssefelt.

Metoder i specifikke fag
Hivs du klikker på det enkelte fag under metoder i specifikke fag, kan du få et hurtigt overblik over hvilke metoder, der bruges i det enkelte fag på religionsvidenskab. Dette er måske særligt nyttigt før fagets begyndelse og under eksamenslæsningen.

Religionshistoriske og -filosofiske metoder
Ved at klikke på religionshistoriske og -filosofiske metoder får du adgang til de forskellige analysemetoder der anvendes inden for feltet. Eksempelvis kan du få indblik i tre forskellige former for diakron tekstanalyse.

Religionspsykologiske og -sociologiske metoder
Er du interesseret i, hvordan man opstiller et religionsvidenskabeligt eksperiment, skal du klikke på religionpsykologiske og -sociologiske metoder, hvorunder du finder en artikel om eksperimentelle studier. Under eksperimentelle tilgange kan du fortsætte til en række specifikke artikler, som forklarer centrale begreber og tilbyder råd og vejledning til, hvordan man opstiller et eksperiment, samt hvilke fordele og ulemper den eksperimentelle tilgang har forhold til andre tilgange.

Ressourcebanken
I ressourcebanken kan du få adgang til allerede eksisterende datasæt, som kan anvendes i empiriske opgaver og andre studirerelaterede projekter. For eksempel kan du herigennem få adgang til e-årbogen, tidligere udførte spørgeskemaundersøgelser og andre projekter som du måske kan bruge i din opgave.

Projektbanken
Ved at klikke på projektbanken kan du også få et overblik over, hvilke projekter der igang lige nu. Der vil hele tiden komme opslag med nye teambaserede projekter, som du kan deltage i. Du kan for eksempel skrive opgave eller speciale inden for et projekt, hvor du så vil indgå i samarbejde/vejledningsforløb med de involverede forskere. Der vil også være opslag om behov for studentermedhjælp og studierelevant arbejde. Hvis du ønsker at deltage i et teambaseret projekt kan du følge opslagene til højre på siden.